قبل از خرید رولفرم به چه نکاتی توجه کنیم؟

 قبل از خرید خط رولفرم شما باید به این چند آیتم در قرارداد خود توجه کنید .

 1 – تناژ رولگیر سر خط

 2 – گاید مناسب

 3 – روش انتقال گشتاورد از موتور گیربکس اصلی به دروازه ها

 4 – نوع برش انتهای خط

 5 – سهولت تعویض قالب

 6 – جنس قالب و شفت ها رولفرم

7 – سرعت خط

 8  – تعداد ایستگاه های خط

 1 تناژ رولگیر سر خط

 ابتدایی ترین بخش در خطوط رولفرمینگ قسمت رولگیر خط به حساب می آید که باید در زمان خرید خط رولفرم ، در مورد این ایستگاه به این نکات توجه کنید .

 الف – در رولگیر سر خط یکی از مهمترین نکات ، تناژ قابل تحمل آن است که با توجه کلاف های تهیه شده باید انتخاب شود

 ب – نوع باز و بست سه نظام رولگیر به دو صورت هیدرولیک و دستی (پیچ و مهره ) ارائه می شود که هیدرولیک بودن در افزایش سرعت بارگیری رولگیر بسیار موثر می باشد .

ج – در صورت وجود پانچ پس از رولگیر و یا استپ استارتی بودن عملکرد برش انتهایی رولفرم، نیاز می باشد که بر روی رولگیر موتور نصب شود تا در هنگام شروع های متوالی به رولگیر ضربه وارد نشود یعنی رولگیر به صورت مستقل رول مورد نیاز خط را باز نموده تا رولفرم بدون ضربه ورق را به داخل خود بکشد .

د – در صورت عدم نصب موتور بر روی رولگیر لازم است که سیستم ترمز روی رولگیر نصب شده باشد که در صورت استپ خط رولگیر به صورت هرز رول را با نکند و در شروع حرکت خط دوباره شروع به دوران نماید .

د – میزان حداقل و حداکثر باز و بست فک های سه نظام رولگیر که این مورد به سوراخ رول های مصرفی مربوط می شود .

2 گاید مناسب

 برای تنظیم ورق ورودی جهت قرارگیری مناسب ورق زیر قالب ها بهتر است از یک گاید ورودی دارای یک لوپ ورودی و چهار قرقره آبکاری شده که از دو طرف قابلیت تنظیم داشته باشد .

 البته در ورق های بالای 1.5 میلیمتر و ورق سیاه بهتر است از یک صافکن 5 غلطک استفاده شود .

3 روش انتقال گشتاورد از موتور گیربکس اصلی به دروازه ها

 در رولفرمینگ با توجه به فرم ، ضخامت و جنس محصول توان و گشتاورد مخصوص استفاده میشود که توسط موتور گیربکس خط تامین می گردد

حال باید این گشتاورد تولید شده توسط موتور گیربکس را به تک تک دروازه ها انتقال دهیم .

 در رولفرم های سبک تا ضخامت 1.25 میلیمتر می توان از دنده زنجیر برای انتقال بین دروازه استفاده نمود و در صورت تولید محصول با ضخامت بیش از 1.5 میلیمتر بهتر است از سیستم گیربکس هم دور با گاردان دستگاه ساخته شود .

4 نوع برش انتهای خط

 پس از تولید محصول در انتهای خط با روش های مختلف عملیات برش محصول با طول هایی که در PLC تعریف شده انجام داده میشود .

 برای برش محصول از دو روش گیوتین فرم بر و برش توسط تیغ اره استفاده می کنیم .

 در برش گیوتین از دو مدل استفاده می شود مدل اول با حرکت یک تیغ در مقابل تیغ دیگر عملیات برش بدون پرت صورت می گیرد

در روش دیگر دو تیغ ثابت و یک تیغه فولادی بین دو تیغ حرکت میکند و عملیات برش به همراه پرت با ضخامت تیغ سوم ایجاد می شود .

 این دو روش با نیرو جک هیدرولیکی و یا پنوماتیک صورت می گیرد .

 و در روش اره به واسطه حرکت دورانی تیغ اره عملیات برش به صورت دستی و یا با نیروی جک صورت می گیرد در این روش در صورت استفاده از اره آتشی محصول به همراه پلیسه تولید خواهد شد و در صورت استفاده از اره آبصابونی کیفیت برش بالاتری خواهیم داشت .

 5 سهولت تعویض قالب

 برای فرم دهی به ورق در خطوط رولفرمینگ ورق را باید از زیر ایستگاه های مختلف که دارای قالب های فرم دهی هستند عبور می دهیم .

 عموما رولفرم ها با تعویض قالب قابلیت تولید مدل های مختلفی فرم را دارا هستند . به همین خاطر باید به سهولت تعویض قالب در رولفرم توجه نماییم .

  برای ساخت رولفرم از دو روش دروازه های متحرک و دروازه های ثابت استفاده می شود .

 در روش دروازه های ثابت با استفاده ار ورق و جوش دادن آن ها روی میز کار رولفرم ساخته می شود در این روش برای تعویض قالب کار بسیار دشوار می باشد .

 برای این کار باید اتصال گاردان با دنده زنجیر ها را با شافت دروازه ها جدا کرده و سپس شافت به همراه قالب و یاتاقان ها از بین ورق ها بیرون آورده و تعویض نماییم .

 در روش دوم دو دروازه در دو سمت میز به واسطه پیچ روی میز ثابت می شوند و در زمان تعویض قالب کافیست دروازه جلو را بیرون کشیده و به راحتی عملیات تعویض قالب را انجام می دهیم .

 در روش سوم یعنی روش یک سر گیر دار که بیشتر برای ورق های نازک مورد استفاده قرار می گیرد با باز کردن مهره جلوی قالب آنها را تعویض می نماییم .

  6 جنس قالب و شفت ها رولفرم

 یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های یک رولفرم شافت و قالب های آن است که در هنگام خرید خط رولفرم باید به این نکات توجه نمایید .

 الف – شافت ها

  در رولفرم شافت ها وظیفه ی انتقال نیرو به قالب را بر عهده دارند که باید دارای استحکام پیچشی و برشی مناسبی داشته باشد 

 برای بالا بردن دقت در رولفرم حتما شافت ها سنگ خورده باشند و در صورت نیاز به تعویض قالب زیاد ، شافت ها باید آبکاری شده باشند .

 عموما شافت ها از سه نوع فولاد آلیاژی CK45 ، MO40  و VCN ساخته می شود که به ترتیب مقاومت و عمر آن ها افزایش پیدا می کند . ولی از نظر قیمت نسبت به هم بسیار متفاوت می باشند .

 ب – قالب ها

 در رولفرم بیشترین درگیری با ورق توسط قالب صورت می پذیرد که قالب ها در کنار تحمل فشار باید قابلیت ضد سایش هم داشته باشد تا عمر قالب ها بالا رود .

 قالب ها عموما با فولاد آلیاژی SPK ساخته می شود که بیشتر با گرید 2080 ساخته می شود که مقاومت بالایی در برابر سایش و فشار های بالا دارد . در مواقعی برای کاهش هزینه از MO40  هم استفاده می شود که به مراتب عمر پایین تری خواهد داشت .

7 سرعت خط

  سرعت تولید محصول برابر با افزایش سود دهی دستگاه می باشد که باید با توجه به میزان تولید، سرعت دستگاه را بالا ببریم .

 برای افزایش سرعت باید به نکات ذیل توجه کنیم .

الف – استفاده از رولگیر هیدرولیک جهت کاهش زمان بارگیری آن

ب – استفاده از میز جوش بعد از رولگیر برای جوش دادن انتهای رول داخل دستگاه با ابتدای رول جدید

ج – استفاده از موتور های با توان بالاتر جهت افزایش توان در سرعت های بالا

د – استفاده از سیستم برش انتهای خط متحرک که خط برای برش استپ نکند

ذ – سیستم بسته بندی مناسب در انتهای خط جهت بسته بندی محصول تولیدی

8  – تعداد ایستگاه های خط

در خطوط رولفرمینگ برای فرم دهی با توجه به طراحی بهینه باید حداقل دروازه برای فرم دهی در نظر گرفته می شود که این امر به ضخامت ورق و جنس آن هم مربوط می شود .

 مغمولا در رولفرم هر خم حدود 3 ال 4 دروازه نیاز دارد و در انتها یک عدد ترکهد جهت گرفتن پیچش پروفیل قرار داده میشود

خرید خط رولفرم

برای مشاهده ی تصاویر بیشتر در پیج اینستاگرام فازینو ، کلیک کنید

0 0 رأی
امتیاز مقاله
مشترک شوید
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه کامنت ها
0
دیدگاهی دارید؟ لطفا نظر بدهید!x
()
x