طراح و سازنده ی خطوط برش و فرم دهی ورق

انتقال نیرو یا گشتاور ، موثر بر عملکرد رول فرم

در مقاله ی “انتخاب رولفرم بر اساس نوع دروازه “ به این موضوع پرداخته شد که برای انتخاب یک رولفرم مناسب برای کارخانه باید به عوامل مختلفی توجه کنیم که یکی از این عوامل نوع و مدل دروازه ی خطوط رولفرمینگ می باشد. انتقال نیرو در رولفرم یکی دیگر از عوامل موثر بر این موضوع می باشد.

در ادامه به بررسی تفاوت خط رولفرم براساس انتقال نیرو یا گشتاور میپردازیم.

عموما برای به حرکت در آوردن یک خط رولفرم با ایستگاه های متعدد و پشت سر هم از روش های مختلفی استفاده می شود .

در رولفرم ها به طور معمول یک موتور با توان بالا بر روی یک گیربکس کاهنده برای افزایش گشتاور موتور و تنظیم سرعت خط تولید استفاده می شود .

برای اتصال این موتور گیربکس به تمامی شافت ایستگاه ها از روش های زیر استفاده می شود:

الف – زنجیر و دنده زنجیر

در این روش دنده زنجیر ها بر روی شافت های رولفرم نصب می شوند (عمدتا بر روی شافت های پایین ) که با اتصال موتور گیرکس اصلی به یکی از این دنده زنجیر ها، سایر شافت ها بواسطه اتصال با زنجیر دوران پیدا خواهند کرد .

این روش بیشتر برای انتقال نیرو و گشتاور پایین مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به استفاده از زنجیر، در صورت اعمال گشتاور بالا، امکان سر و صدای زنجیر و پارگی های مداوم وجود دارد

برای مثال این مدل ، در تولید پروفیل های گالوانیزه با ضخامت زیر 1.5 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد .

انتقال نیرو در رولفرم به وسیله ی زنجیر
انتقال نیرو در رولفرم به وسیله ی زنجیر

ب – چرخ دنده خارج از پوسته

در این روش چرخ دنده مستقیم بر روی شافت نصب می گردد و برای اتصال و انتقال گشتاور ها بین ایستگاه ها از چرخ دنده واسط استفاده می شود .

در این روش به نسبت چرخ زنجیر می توان گشتاور بالاتری را انتقال داد و امکان انتقال دوران به شافت های بالا نیز وجود دارد.

این مدل بیشتر برای انتقال دوران در رولفرم هایِ توان پایین و در عین حال سرعت پایین مورد استفاده قرار می گیرد .

البته باید به این نکته توجه کرد که برای کاهش اصطحکاک و خرابی دنده ها، باید به صورت مداوم از گریس برروی دنده ها استفاده کرد.

انتقال نیرو در رولفرم به وسیله چرخ دنده خارج از پوسته
انتقال نیرو در رولفرم به وسیله چرخ دنده خارج از پوسته

ج – استفاده از گیربکس های فرعی و گاردان

در این مدل برای انتقال گشتاور بین گیربکس اصلی و شافت های رولفرم، از یک یا چند پوسته که دارای خروجی های متعدد برای نصب بر روی شافت های اصلی می باشد .

برای نصب گیربکس فرعی به شافت های اصلی رولفرم از گاردان استفاده می شود .

با توجه به نصب و دوران تمامی شافت های رولفرم و وجود دنده های انتقال در پوسته با روان کاری مناسب می توان گشتاور و سرعت بالایی را انتقال داد

از این مدل بیشتر برای رولفرم های تولید پروفیل های باز و بسته با ضخامت و فرم های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند .مانند پروفیل زد سوله که از نوع پروفیل های باز می باشد

در این مدل امکان طراحی و ساخت چرخ دنده وجود دارد چرا که با توجه به نیاز در خطوط فرمینگ که سرعت خطی قالب های بالا و پایین هر ایستگاه با هم برابر باشند در این مدل می توان برای هر ایستگاه نسبت دوران شافت بالا و پایین را با انتخاب چرخدنده طراحی و ساخته شود.

انتقال نیرو در رولفرم به وسیله گیربکس و گاردان
انتقال نیرو در رولفرم به وسیله گیربکس و گاردان

برای مشاهده ی پروژه ها و تصاویر دیگر به پیج اینستاگرام مراجعه فرمایید

0 0 رأی
امتیاز مقاله
مشترک شوید
مطلع شدن از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه کامنت ها
0
دیدگاهی دارید؟ لطفا نظر بدهید!x